۱۳۹۱ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

زنان افغانی ؛ کانون انسانیت


زنان افغانی؛ سالیان متمادیست که در رنج ، اندوه وغم بسر برده ونیز سالیان درازی در مشقت ، با هزاران موارد خشونت ، تبعیض ، شکنجه  وحتی تجاوز مواجه بوده اند.   این قشر محروم واما مهربان تر از فرشته های سماوی ، این  قشر پراز احساس  واما آسیب پذیر تر از مورگان زمینی،  همه وهمه در وصف تو ای زن افغانی ام جادارد.
  از زمانیکه؛ تصاویر برهنه ی وبلاگ نویس مصری (علیا الماجده المهدی) را در وبلاگ اش مشاهده نمودم ؛ این واقعیت در ذهنم تداعی گر آن شد که زنان افغان از آسیب پذیر ودر عین حال از محروم ترین  اقشار زنان دنیا محسوب میگردد. حتی به جای که یک زن مصری برای دفاع از زنان افغانی این امر بس خطیری را در یک کشوری اسلامی  مانند مصر انجام می دهد. این بود بعد قضیه ی امروز در دنیای ما ؛ 
ولی ، اگر تاریخ این سرزمین را  ورق زنیم ، در می بایم که  زنان بس فراوانی بوده تا کارهای بسیار دشواری را به سر  انجام مقصود رسانند واین امر را نیز به خوبی انجام داده اند  واین زنان بودند که در تاریخ انقلابات نا فرجام وکودتای سرخ شوروی ، نقش بسیار عده ی را بازی نمودند .
 این واقعیتی ا ست که از زنان به عنوان یک ابزار وکالا استفاده می شود ، هم چنانیکه در کشور ما این امر به خوبی تسجیل شده است ، فلهذا این بازتاب پددیده ی که در این سرزمین است بنام افغانستان.
پس این نقش وکارکرد گذشته ی زنان افغان واین هم نقش وجایگاه امروز در افغانستان ؛ امید ما در آینده این است که زنان افغان پا بپای مردان ویکسان با آن در همه امورات کشوری رول بازی نمایند وهمسان با آن از جایگاه ومنزلت مساوی ویکسان بر خوردار گردند.

۲ نظر:

شقایق گفت...

این واقعا حرفیست که زنان افغانی از انسانیت والایی بر خوردارند ، واین واقعیت است که این زنان افغان هست که این همه مظالم را متحمل شده است. پس به این زنان لقب قهرمانی داد.

نسرین گفت...

زنان در افغانستان ، نیم پیکر ان را تشکیل میدهد ،اگر به زنان نادیده انگاشته شود ، به معنی این است که به نیم پیکر جامعهء خویش ظلم کرده ایم. چنانچه ما این امر را در کشوری خود بسیا ر به صراحت دیده ایم.