۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

گروه جهانی بحران: در جستجوی راه حل سیاسی در افغانستان


گروه جهانی بحران هشدار می دهد که گفتگوهای صلح با طالبان ، صلح پایدار را در افغانستان به میان نخواهد آورد.

این گروه در گزارش تازه ای خواهان میانجیگری سازمان ملل در روند گفتگوهای صلح شده است.
بربنیاد این گزارش، برازندگی سیاسی داخلی و فشارهای خارجی، حکومت رئیس جمهور کرزی را ناتوان ساخته است ، چنانکه این حکومت توان پیشبرد گفتگوها را ندارد.
این گروه ، دولت افغانستان وایالات متحده امریکارا در گفتگوهای صلح ناکام خوانده و بیان می دارد که اینگونه گفتگوها جنگ های داخلی رادوباره در افغانستان دامن خواهد زد. گروه جهانی بحران در گزارش تازه ای زیر نام "در جستجوی راه حل سیاسی در افغانستان" از چگونگی گفتگوهای صلح با طالبان در افغانستان هشدار می دهد. یافته های این گروه نشان می دهد که واشنگتن و کابل در گفتگو باطالبان ناکام شده و پراکندگی سیاسی داخلی و فشارهای خارجی ، حکومت حامدکرزی را تضعیف کرده است و حالا این حکومت برای سازش با رهبران شورشی افغان در موقف شدیدا ضعیفی قرار گرفته است. ونیز این گروه هشدار می دهد که نیروهای امنیتی افغانستان آمادگی لازم را پیدا نخواهند کرد تا بتوانند خلاء قدرت را که پس از خروج نیروهای خارجی به وجود می آید پُر کنند.
یافته های این گروه نشان می دهد که با شدت گرفتن رقابت های سیاسی داخلی میان حکومت افغانستان و رهبران طالبان با دیگر بازیگران سازمان های سیاسی منطقه ی وجهانی در آستانه خروج نیروهای ناتو و ایساف در پایان سال 2014میلادی چشم انداز صلح را  بیش از پیش تضعیف خواهد ساخت. گروه جهانی بحران، هرگونه توافق شتاب زده واشنگتن و کابل را با طالبان در گفتگوهای صلح، دوام دار نمیداند و می گوید که این کار دستاوردهای 10سال اخیر را از بین خواهد برد.
این گروه خواهان تعدیل قانون اساسی افغانستان از سوی شورای ملی شده است و می افزاید که پس از پایان کار رئیس جمهور هرگونه تقسیم قدرت در افغانستان باید بر بنیاد انتخابات انجام شود.

هیچ نظری موجود نیست: