۱۳۹۱ فروردین ۱۹, شنبه

تأثیر ساختارهای اجتماعی برحوزه زندگی سیاسی

 ساختار اجتماعی عبارت است از مجموعه عوامل جمعیتی که با ارتباط بین خود یک مجموعه ی بهم مرتبط، کلی وپیچیده را بوجود می آورند. در کنار جامعه مدنی ، جامعه همگن وناهمگن  ومیزان جمعیت که سن جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است. جمعیت جوان باعث تحرک وپویایی جامعه می شود اما مشکلاتی مثل بیکاری، بی تجربگی ، آموزش ودهها مسئله دیگر را فراروی دولت می گذارد. نسبت زن ومرد در ساختار اجتماعی بی تأثیر نیست که به ویژه گیهای طبیعی این دو جنس بر می گردد. به همین سان عامل نژاد را نیز نباید ازقلم دور انداخت.
بحت برتریهای نژادی بیشتر جنبهء ایدئولوژیک دارد که اوج کاربست آن به دههأ 1930 وتلاطم نازیسم بر می گشت. اما اینکه آیا رابطه ی بین ثروت  ،قدرت وسعادت از یکسو ونوع خاصی از نژاد های بشری برقرار است یانه نکته ی نیست که کسی بی تواند به اثبات آن بپردازد. در همان حال دور از ذهن هم نیست که نژادی مانند زرد پوستان یا مردمی مانند چاپانی ها از وقوت وتوان کاری وپایداری بیشتری در برابر مشکلات وسختی ها بر خوردار باشند. اما کسانی هم هستند که همه این حالات را تابع عوامل اجتماعی وطبیعی دانسته وقائل به هیچگونه تفاوتی در بین نژادها  نیستند.

۱ نظر:

شقایق گفت...

ساختار های اجتماعی بدون شک بر زندگی سیاسی نقش دارد واین امر پیامد های دیگر ی را نیز در قبا ل دارد. چون بیکاری وفقر وانحرافات اجتماعی.