۱۳۹۱ فروردین ۱۹, شنبه

جامعه توده وار وتهدیدی برای سلامت افغانستان

خطر پیدایش جامعه توده وار همیشه پس از شروع روند دموکراسی ود رحالت نبود نهاد های قوی دموکراتیک یا وجود نهاد های لرزان مدنی احساس می شود ، خطری که جامعه افغانستان را هم تهدید می نماید.
جامعه توده وار عبارت از جامعه ی مرکب از افراد تنها وهم طراز که درآن هیچگونه تشکل وعناصر ساختاری وجود ندارند.توده ها فاقد تشکل وهویت مانند گلهء گوسفندی هستند که فقط بیک چوپان احتیاج دارند.
عبارت "توده ها" تنها به  اشخاص اطلاق می شود که شاخص آنها شمار آنهاست یا بی تفاوتی آنها. بنابرهمین دوعلت ، آنها قادر به ادغام در هیچ سازمانی که مبتنی بر منافع مشترک باشد، نظیر احزاب سیاسی ، شوراهای شهر، تشکل های حرفه ی یا صنفی نیستند.
توده ها در همه کشور ها در وضعیت قدرتمندی قرار دارند واکثریت جامعه ، اقشار خنثی وبه لحاظ سیاسی بی تفاوتی را تشکیل میدهند که بندرت رأی داده ، هرگز به عضویت یک حزب در نمی آیند.
جامعه توده وار از نظر وضعیت اجتماعی ، ذره ی وازنظر ذهنی معرف جماعتی از خود بیگانه است. هم از این رو جامعه توده وار معرف نظامی است که درآن جمعیت از آمادگی بالایی برای بسیج شدن به وسیله گروه نخبه برخوردار است. به عبارت دیگر، مردم به دلیل فقدان یک زندگی گروهی مستقل ، آمادگی دارند که بوسیله نخبگان بسیج  شوند.

۱ نظر:

شادان گفت...

نمی فهمیدم ، از این پیش . علی است اقای پرهام.