۱۳۹۱ مهر ۸, شنبه

تعدیلات در مسوده قانون انتخابات افغانستان

بنابر گزارشی جانداد سپين غر رييس بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان می گوید: پيش بيني شرط سواد براي نامزدان پارلمان يك مورد مثبت بوده زيرا اين مساله در مسوده پيشين يك شرط پنداشته نمي شد، نهاد هاي مدني پيشنهاد مي نمايند كه شرط آموزش تا سويه ليسانس بالا برده شود.رییس بنیاد انتخابات آزاد و عالادنه افغانستان بیان نمود: مواردی از این مسوده نیازمند انکشاف و برخی موارد دیگر آن، کاملا برای نهادهای مدنی نگران کنند بوده و ضرورت به تعدیل جدی دارند.به گفته وی شرایط کاندیداتوری و میزان مصارف انتخاباتی، از نقاط مثبت این مسوده بوده و تنها نیازمند انکشاف بیشتر می باشند.

اسپین غر خاطر نشان می سازد که تعویق و تعلیق انتخابات در مسوده جدید، بگونه ی در نظر گرفته شده، که تمام صلاحیت ها و تصامیم به طور مستقیم، در حیطه صلاحیت های نهادهای حکومتی قرار دارند.

وی افزود كه نگران كنند ترين مورد در اين مسوده ميكانيزمي است كه در پيوند به تعويق و تعليق انتخابات پيش بيني شده است، این کمیته مركب از وزيران امور داخله و دفاع، رييس امنيت ملي، رييس مبارزه با حوادث، نماينده هاي شوراي امنيت ملي و نماينده كميسيون انتخابات مي باشد.

رییس فیفا تاکید نمود که این مساله، برای نهادهای مدنی نگران کننده بوده و یک نکته غیر دموکراتیک می باشد که این امر زمینه سو استفاده نهادهای حکومتی را فراهم می سازد.

رييس بنياد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان مي گويد كه تسجيل كميسيون شكايات منحيث يك نهاد موقتي، ميكانيزم اجرايي صلاحيت كميسيون انتخابات در رابط به بررسي صندوق هاي قرنطين شده و از شمارش بيرون كشيدن ارا از جمله مواردي اند كه نگران كننده محسوب مي شود.

اين نهاد مدني مي افزايد كه هرگونه تعويق و تعليق انتخابات بايد در مطابقت با قانون اساسي كشور و معيار هاي بين المللي انتخابات ازاد و عادلانه صورت گيرد، و اعمال صلاحيت دراين زمينه در نظام انتخاباتي توسط كميسيون مستقل انتخابات قانوني دانسته مي شود.و نیز نهادهای جامعه مدنی از وجود نواقص مهم در مسوده قانون انتخابات ابراز نگرانی نموده و می گویند مواردی از این مسوده نیازمند انکشاف و برخی دیگر آن، کاملا برای نهادهای مدنی نگران کنند بوده و ضرورت به تعدیل جدی دارند.

این گفته ها در حالی مطرح می گردد که قبلا نیز اپوزیسیون و احزاب سیاسی در کشور، از عدم برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان، نگرانی شدید خویش را ابراز کرده بود

این درحالیست که مسوده قانون انتخابات از یک سال به این طرف تنش ها و جنجال های را میان احزاب سیاسی و حکومت در مورد چگونگی این قانون به بار آورده است.

هیچ نظری موجود نیست: