۱۳۹۲ آذر ۵, سه‌شنبه

زنان نباید علیه مردان برخیزند، بلکه پابه پای آنان برای از بین بردن نابرابری تلاش نمایند



خشونت علیه زنان در سراسری دنیا وجود دارد. اما ګونه ها ومقدار آن متناسب به ساحه ای جغرافیایی و نحوه ای نظام حاکم وسیاسی آن حیطه ای خاکی است.
جریانات فمینسم از دهه ای ۴۰ به بعد اندک با فعالیت های زنان فعال شروع واز دهه ای ۶۰ به بعد به یک جریانجهانی  مبدل ګرید وبا اعلامیه ای لغو برده ګی در امریکا این امر تقویت شد. خصوصا بعد از سیاست های حکومتی خانم تاچر در انګلستانږ
بهر روی فمینست های سیاه پوست وسفید پوست شعارهای جداګانه ای داشتند واهداف متفاوت از هم. بهر روی هدف معین ومشخص  داشتند که همانا برابری زنان بامردان. سیاه پوستان فمینست شعارشان بردګی بود واما شعار سیاه پوستان برده بردګی. این امر سالیان درازی دوام آورد تا به یک جریان/ فرایند جهانی مبدل ګردید.
بعد از تشکیل یک جریان فمینستی فراقاره ای ، فمینست ها در پی آن شدند تا علوم که به نحوی به برتری مردان نسبت به زنان می پردازد ، توجه خویش را مبذول نماید ، کماکان که این کار را کردند. من جمله از پیشنهادات که در قبال علم جامعه شناسی داشت می توان نام برد. بهر روی این روز ګار دوام آورد و به زنان جراتی بیشتری در حق خواهی وحق طلبی آنان داد و چنانچه از تظاهرات ونامه زن رییس جمهوری امریکا برای همسری نام برد.
ګذشته از این حرف های بی شماری که در این مدت زنان فعال متحمل شدند وبا جان ودلش آن را خریدند برای اینکه زنان بعدش بهتر وبه آروزی برابرزندګی.
سه پیشنهاد اساسی وبنیادی را فمینست ها ارایه دادند:
۱. درمورد زنان چه می دانیم؟
۲. چرا وضعیت زنان این ګونه است؟
۳. علل وعوامل فرودستی زنان چیست؟
وبعد از این قضایا فمینست های مارکیسیت عرض وجود نمود وسرانجام فمینست های مارکسیست معاصر.
هریک از این مراحل بایک ایده ای مشخص واحتمالا متناسب با همان حیط ای خاکی  و جغرافیایی وسیاسی شعار برابری باز نان سر دادند به آروزی برابری مردان با زنان.
واما در افغانستان زنان با مشکلات عدیده ای سر دچار است ، از مشکلات خانواده ګی وفردی ګرفته تا مشکلات اجتماعی ودر سطح کلان یعنی جامعه.
پس راه حل برای بیرون رفت از این معضله باید زنان با آن شعار فمینست های معاصر که می ګفتند: زنان نباید علیه مردان برخیزند بلکه پا به پای مردان برای ازبین بردن نابرابری تلاش نمایند.البته لازم است به یاد داشته باشیم که دراین امر افرادی کاراست که معتقد به برابری زنان ومردان باشد.

۱ نظر:

حمید فیدل گفت...

به هر روی، زیاد از به هر روی استفاده کردید. موفق باشید